fredag den 20. december 2013

2013, Efterårstur til Berlin

Efterårets campingtur blev planlagt lidt ud fra vejrudsigten, lovede det supergodt vejr havde vi overvejet Spreewald - det gjorde de så ikke, og derfor blev det til byferie i Berlin

Men først havde jeg lige en fødselsdag der skulle holdes. Sidste år var jeg kommet til at sige til venner og familie, at hvis de "kom forbi", så gav jeg middag på Lorenzens Gasthof i Medelby(ved Camping Mitte, http://www.campingkawanmitte.eu). En af mine gæster sagde at det nu var en tradition, så jeg hang jo på den igen i år. Det endte med at vi blev 14 og det var rigtigt hyggeligt. Tilbage på campingpladsen blev det til lidt mere hygge, og også fælles morgenbord søndag.
 Lise-Lotte og fødselsdagbarnet på den hyggelige kro.

Søndag kørte vi i fantastisk flot vejr mod Berlin. Med en delvis spærret bro over Kielerkanalen og andet vejarbejde, var det blevet mørkt inden vi ankom til Camping Jägerbude,  http://da.camping.info/tyskland/brandenburg/camping-j%C3%A4gerbude-18010
- bommen var lukket og der var ikke meget lys, men det lykkedes os at anmelde vores ankomst i restauranten. Pladsen ligger smukt ned til en sø og tæt på motorvejen. Der er gode sanitære forhold. Skal man ind til Berlin, skal man først køre i bil til Erkner(ca. 10 min.) derfra er der lokaltog eller S-bahn til byen. Lokaltogene kører ikke så tit og S-bahn går ikke helt ind til centrum, så der skal skiftes på Ostbahnhof. Alt ialt tog det ca. 5 kvarter at komme fra campingpladsen til Alexanderplatz. Vi kunne godt finde på at benytte pladsen som transitplads en anden gang, men til at besøge Berlin, finder vi den ikke så velegnet.

Fernseeturm på Alexanderplatz

Berliner Dom

Vi besøgte Ritter Sport "museet", noget Natasja(barnebarn) havde glædet sig meget til. Der var masser af chokolade og også mulighed for selv at sammensætte sin egen chokolade, men der var så lang kø, at det havde vi ikke tålmodighed til - faktisk en skuffelse.

På campingpladsen skulle cyklerne lige afprøves inden vi cyklede en dejlig tur til Erkner. Turen gik for en stor dels vedkommende gennem et stort skovområde. Vi fik kigget lidt på Erkner og også handlet lidt, men desværre blev det regnvejr, så vi fik ikke set så meget af det gamle centrum.

Smukt efterår på campingpladsen

Alle svampe kan spises, der er bare nogle man bliver syge af :-),
 og denne turde jeg i hvert fald ikke sætte tænderne i, men smuk er den.

Opvasken klares i campingvognen

Naturligvis skulle Museum am Checkpoint Charlie (http://www.mauermuseum.de/) også besøges. Her vises en masse af de opfindsomme måder hvorpå østtyskere flygtede over eller under muren. Her er en person gemt på benzintankens plads i en Folkevogn.

- og her er en gemt i et svejseapperat

Bilen er forstærket som en kampvogn. Der er skudhuller, men de slap vist nok levende over.

En dag tog vi toget helt om på den anden side af Berlin til Potsdam. Selve byen er blevet meget flot restaureret, og er rigtig hyggelig at gå rundt i, men det helt store trækplaster er stadigvæk Sanssousi slottet, med den store park og de flotte vintrapper foran slottet.

Flotte efterårsfarver

Den meget store Sanssousi-mølle, eller rette kopien af den. Den originale Sanssousi-mølle er flyttet til det store møllemuseum i Gifhorn. Da jeg var i Berlin kort efter genforeningen var der kun rester af fundamentet til denne mølle. Nu er den genopbygget, så nu er der faktisk to af dem.