fredag den 23. september 2016

2016, Sommerferie, D, CZ, A, I

Årets sommerferie skulle bl.a. omfatte et privat besøg hos vores gode venner syd for Wien, så hjemmefra blev følgende fixpunkter udset: Dresden, Prag, Wien, Kärnten, Gardasøen(det blev så Ledrosøen) og så nordpå igen over Reschenpass og Fernpass.
Vi ønsker egentlig ikke nogen strammere plan og bruger derfor ikke at reservere hjemmefra, men ringe til campingpladserne om formiddagen eller dagen i forvejen, det fungerer normalt meget godt, men i år må vi indrømme at det var lidt udfordrende omkring Gardasøen.

Udover en enkelt rastepladsovernatning og et par i privat indkørsel blev følgende -
Campingpladser benyttet:
Dresden: http://www.schaffer-mobil.de/stellplatz/caravaningpark/caravaningpark.html - godt nok en Stellplatz, men fungerer stort set som en campingplads. Godt beliggende for besøg i byen - 5 min. gang til sporvogn.
Prag: http://www.autocamp-trojska.cz/index_en.htm - Lille hyggelig plads, som vi altid bruger i Prag
Kärnten: http://www.camping-reiter.at/index.php/de/ - mindre hyggelig og velordnet plads
Lago di Ledro: http://camping-al-lago.it/?lang=en - fin plads lige ned til søen, som er dejlig at bade i.
Füssen: http://www.camping-bannwaldsee.de/de/ - fin velordnet plads i cykelafstand til både byen og kongeslottene.
Nabburg: http://www.vg-nabburg.de/Stadt_Nabburg/Tourismus/Gastgeber/Campingplatz/ - denne dejlige plads som vi rent tilfældigt fandt for et par år siden. Flot badeland lige ved siden af. God som overnatningsplads og billig
Wolfsburg: http://www.camping-allersee.de/ - mindre men dejlig plads ved søen og tæt på byen.
Medelby: http://www.camping-mitte.de/dk/hjem.html - ja selvfølgelig skulle vi da også lige ind omkring Anette og Hans igen igen :-)

Dresden.

Vi kørte hjemmefra torsdag morgen, og med de svimlende priser på færgerne gik turen over landegrænsen og videre mod Berlin. Ved Berlin ville vi for en gang skyld forsøge at køre via 111 -100 - 113 gennem byen i stedet for at tage Berliner Ring - det skulle vi så ikke have gjort. Vi blev ledt ud på noget omkørsel og da det samtidig blev mørkt tog det nogen tid før vi fandt ud på sydsiden af byen igen. Vi nåede dog frem til en rasteplads hvor vi tog en overnatning inden vi igen kunne køre mod Dresden.

I Dresden var vi blevet anbefalet ovennævnte Stellplatz og den levede da også fuldt ud op til forventningerne. Vi ankom ved middagstid og havde således hele resten af dagen til at besøge byen med Frauenkirsche som hovedattraktionen. Frauenkirsche blev totalt ødelagt under de allieredes bombardement af byen i 1945 og henlå som ruinhob indtil Tysklands genforening, men er nu genopbygget og meget flot. Den er karakteristisk med kuplen der er bygget op i sandsten og derfor også kaldet Steinglocke.

Kuplen set indefra

Udsigt fra toppen af kuplen

Dresden rummer mange andre fine bygninger og de er alle genopbyggede efter 2. verdenskrig. Ja Semperoperaen (Dresdens operahus tegnet af Gottfried Semper 1841) er endda genopbygget 2 gange, første gang efter en brand i 1869 og anden gang efter 1945.

Lise-Lotte og Natasja(barnebarn) foran Operaen.

En del af det store Zwingerslot der også ligger tæt på centrum

En el-bil i et noget andet design end Tesla :-)

Prag

Turen fra Dresden til Prag er ikke så lang, så det var oplagt at aflægge et besøg i Theresienstadt. Det er jo ikke det mest muntre, men vigtigt at vi husker historien. Når man ser hvad der sker rundt omkring i Verden kan man godt få den tanke, at der er nogen der har glemt historien.
Under 2. verdenskrig var det faktisk hele byen der blev brugt som koncentrationslejr og i dag er det muligt at besøge selve fæstningen med al den gru.

Lejren var ikke en decideret udryddelseslejr, alligevel døde rigtigt mange af bl.a. underernæring og sygdomme.

Der foregik også henrettelser i lejren hvis nogle skulle straffes, enten ved hængning som her eller ved skydning.

Efter sådan en uhyggelig formiddag var det dejligt at køre videre og blive venligt modtaget af Jolana og Antoni på Autocamp Troja.

Vi har jo været i Prag en del gange, og denne gang havde vi besluttet at vi ville besøge den Zoologiske have, som ligger i gåafstand fra campingpladsen. Prag Zoo er meget stor og spændende med mange forskellige dyr. Den er flot beliggende i flere plateauer op ad bjerget fra floden og op, et sted er det muligt at køre med en stolelift for at blive løftet op til øverste niveau..

Der er også plads til leg

Hej missekat

Elefanter på savannen

En anden tur gik til Kutna Hora for at besøge benkapellet og sølvminen under byen.

Benkapellet under kirken i "forstaden" Sedlec er kendt for at Frantisek Rindt i 1870 har "omfordelt" knoglerester af ca. 40000 lig fra pesten, så de i dag fremstår som små og store kunstværker som fx lysekroner og våbenskjold - makabert ja, men også spændende.

I selve byen var vi på rundvisning i sølvminen som ligger under bymidten og er hele grunden til at byen er opstået. Allerede i 1300-tallet blev der slået sølvmønter her i byen, og den såkaldte Prager Groschen var meget værdsat overalt i Europa - og det var endda lang tid før der blev snakket om fælleseuropæisk mønt :-)

Desværre må man ikke tage billeder i minen, men det var en spændende tur i de smalle og mørke minegange med hvid kittel og hjelm med lygte.

Wien

Turen gik videre til Wien, eller rettere Sollenau syd for byen, hvor vi skulle besøge vores "campingvenner" som jeg første gang mødte på en lille campingplads i Tartu/Estland i 2007 og så har holdt kontakt med lige siden.
Vi fik parkeret i indkørslen til deres nye hus og hyggede et par dage sammen med dem. De tog os med på en tur hvor vi vandrede gennem et par flotte byer og gennem vinmarker for bl.a. at spise på en Heurigen.

Nogle af byerne her syd for Wien, bl.a. Baden har været brugt af de rige familier når de skulle "på landet", derfor ses en del meget flotte herskabsvillaer og flotte hoteller.

Vinmarker

Så er vi klar til at spise på Heurigen, som er vinbøndernes eget udskænkningssted hvor de serverer egen vin til maden. Når en Heurigen er åben hænger der en grenkvist ude over indgangen.

Flot centrum af Baden

Kärnten

Turen gik videre til Kärnten hvor vi i den lille by Greifenburg let fandt frem til Camping Reiter. Vi fik pumpet cyklerne og cyklede en fin tur i dalen og dagen efter gik vi en tur på "Wassererlebnisweg" - flot tur op langs en flod med en masse vandfald og mange andre spændened ting at se på.

Indgangen til stien

Er det nisser er er det nogle af de syv små dværge?

Et af de flotte vandfald

En meget flot vandmølle. Den måtte jeg studere nærmere - som møllersvend på en vindmølle kan man godt blive lidt misundelig på dem der har en vandmølle - de åbner bare for slusen hvor vi andre både skal krøje og sætte sejl.

Pladsen med bjerge i baggrunden. De fleste gæster var hollændere.

Vi havde egentlig regnet med at finde en plads ved Gardasøen, da vi bl.a. gerne ville en tur med liften til Monte Baldo, men da vi begyndte at ringe til pladserne gik det op for os at det var nærmest umuligt. Det lykkedes dog at få en plads for 3 - 4 dage ved Ledrosøen. Vi har været ved Ledrosøen før og kan egentlig godt lide at her er mere roligt end ved Gardasøen hvor der godt kan være noget hektisk om sommeren.

Turen langs den italienske grænse og frem til Brennermotorvejen er meget smuk med bjerge til alle sider og meget brugt af motorcyklister der godt kan lide den gode vej og de dejlige sving, men det er intet problem at køre her "med hus på ryggen".

Problemer fik vi først da vi drejede fra motorvejen for at køre mod Riva, her var der nemlig køkørsel stort set hele vejen frem til Riva, så det var dejligt at nå frem til Ledrosøen og kunne få en dukkert.

Lago di Ledro

Næste morgen stod vi tidligt op for at køre til Malcesine og tage liften til Monte Baldo. Da vi kom frem var der ingen kø til billetlugen, alligevel måtte vi stå i kø lidt over en time før det var vores tur til at blive liftet. Da vi over middag kom ned igen stod folk i en megalang kø blot for at komme frem til billetlugen - godt vi var stået tidligt op.

Så kom vi afsted

Udsigt ned over Gardasøen

Liften er ret speciel, da den drejer rundt samtidig med at den kører

Uden mad og drikke

Slottet i Malcesine

Der bades ved campingpladsen. Der er 10 km. rundt om søen - en passende morgenløbetur .-)

Min cykel står flot parkeret på toppen af Tremalzo, en opstigning næsten som Alpe d'Huez

Vi kunne ikke være længere på vores parcel, blev tilbudt en anden, men da vejrudsigten lovede regn besluttede vi at køre nordpå igen. Vi(måske mest jeg) kunne godt have tænkt at have et par dage i Reschenpasset, men vejrudsigten var ikke for god og jeg skal da også lige love for at regnen stod ned i lårtykke stråler da vi kørte over passet. Vi fortsatte derfor gennem Østrig og frem til Füssen

Füssen.

Vi var jo også i Füssen sidste år, men dels nåede vi ikke ind på slottet Neuswanstein og dels havde Natasja ikke været her før. I år boede vi på Camping Bannwaldsee, som ligger dejligt ned til søen og i cykelafstand til både kongeslottene og byen.

Et lille kig fra campingpladsen mod Neuswanstein, som efter sigende skulle være inspiration til Disneys Torneroseslot

Neuswanstein er nok det mest berømte slot som Kong Ludwig 2 lod opføre. Det er meget fantasifuldt og flere af rummene er nærmest scenografier til Wagners operaer. Desværre må man ikke fotografere indendørs.

Er det ikke et par skønne gamlinge på gaden i Füssen??

Aftenstemning på campingpladsen

Vi kørte til et andet af den skøre konges slotte, nemlig Linderhof. Ikke nær så turistet men også meget imponerende. Selve slottet er ret lille, men en imponerende park -

- og ikke mindst den imponerende Venusgrotte. En fuldstændig kunstig grotte bygget i sten og cement, og igen en scene til en Wagneropera. Vi fik at vide at vi var heldige for grotten vil blive lukket de næste år for renovering. Grotten kunne fra ny opvarmes ved hjælp af et brændefyr og så varmluftkanaler rundt i hele grotten.

Nabburg

Fra Füssen valgte vi at køre landevej det meste af vejen til Nabburg, hvor vi havde en enkelt overnatning inden turen gik videre til Wolfsburg.

Flotte huse i Nabburg

Vi kunne holde uden at spænde fra.

En del af det flotte offentlige badeland lige ved siden af campingpladsen

Wolfsburg

Vi har jo snart været i Wolfsburg nogle gange. Vi synes det er en dejlig plads lige ned til søen hvor der er mange muligheder for aktiviteter. Byen er også god til shopping - siger pigerne :-) . I år var vi også i det store outletcenter og her er virkeligt meget der kan friste. Og ja, så var jeg da også lige en tur på det gamle VW-museum i Dieselstrasse.

Jo, der er skam ulve i Wolfsburg

En hollandsk Unimogklub kom på besøg på pladsen - sjovt.

Fra Wolfsburg kørte vi landevej det meste af vejen til Neumünster og derfra den slagne vej til Medelby.

Medelby

Som det snart er tradition skulle vi da lige have et par dage på Mitte. Vi fik handlet det sidste og også cyklet nogle ture.

På cykelturen så jeg dette museum - Mellem Slesvigs Grænser - i Rens. Der var lukket, men måske en ide til en anden gang.

En dejlig ferie er slut, men vi har fået ideer til flere. Bl.a. kom vi gennem Lauenburg på vej hjem - det så hyggeligt ud, så det må blive efterårsferien.