søndag den 3. august 2014

2014, juli. Sommerferie. Kroatien mm.

Sommerens tur var egentligt planlagt til også at gå til Beograd i Serbien, men som rigtige campister valgte vi at lave lidt om undervejs, så i store træk gik turen via Prag(CZ), Wien(A), Ptuj(SLO) Skradin, Ston og Duga Resa(HR), Bohinj(SLO), Nabburg, Wolfsburg og Medelby(D) og retur til Danmark.
Vi har overnattet en gang på rasteplads, et par dage privat og ellers benyttet 9 forskellige campingpladser.

Campingpladser benyttet:

Prag: http://www.autocamp-trojska.cz/index_en.htm , bare "vores" plads i Prag. Lille hyggelig plads tæt på zoologisk have og med sporvogn lige til byen.
Ptuj: http://www.sava-hotels-resorts.com/en/accomodations/terme-ptuj/camping-terme-ptuj/ . Når der er betalt for camping er der fri adgang til termalbadet ved siden af, til gengæld blev det sommerens dyreste plads.
Skradin: http://www.camp-krka.hr/index.php?fl=en . Lille hyggelig familiedrevet campingplads, der ligger godt for besøg i nationalparken.
Ston: http://www.camping.hr/campsites/prapratno Hyggelig plads ved en af Kroatiens meget få sandstrande.
Duga Resa: http://www.campslapic.hr/en . Fin velordnet plads ned til en flod hvor der bades - men det er koldt - brrrr.
Bonhinj: http://www.camp-bohinj.si/ . Hyggelig camping lige ned til søen.
Nabburg: http://www.vg-nabburg.de/index.phtml?NavID=1772.319&La=1 . Dejlig plads lige ved stort badeland. Mange fastliggere og meget velegnet som transitplads - billig.
Wolfsburg: http://www.camping-allersee.de/ . En plads vi snart har besøgt flere gange. Ligger lige ned til søen og med kort cykelafstand til byen.
Medelby: http://www.campingkawanmitte.eu/ . Pladsen vi ofte benytter da vi føler os godt tilpasse her.

HJEMMEFRA.
Vi kørte fra Kalundborg onsdag ved middagstid, og efter at have samlet barnebarn Natasja(10 år) op, fortsatte vi over Fyn og landegrænsen for at køre mod Berlin. Vejret var fint og da vi nåede sidste rasteplads før Berliner Ring, var dagen ved at være gået og vi krøb til køjs.
Frokost i "det grønne" - en tysk rasteplads

PRAG

Torsdag eftermiddag ankom vi så til Troja, og blev som sædvanlig hjerteligt modtaget af Elona. Vi havde ringet dagen før for at reservere plads, og der blev da også næsten udsolgt inden porten blev lukket. Resten af dagen blev cyklerne luftet på en tur i parken der ligger mellem floden og udstillingsbygningerne ved Vystavista.
Udstilligshallerne bygget i typisk jugendstil

Den Trojanske Hest ved floden tæt på campingpladsen

Wild Water. Der sejles både i kajak og i gummibåd.

Udsigt ned over parken fra Trojaslottet.

Da det var første gang Natasja var med i Prag skulle vi selvfølgelig en tur ind i den gamle bydel, på borgen og lige en tur på "Det gule Marked", som iøvrigt kun var en skygge af sig - ikke nær så mange boder som tidligere og heller ikke ret mange kunder.

Den lange trappe op mod borgområdet

Indgangen til borgen

Den store Vita Katedral på borgen,

Reliefferne på Karlsbroen skal selvfølgelig berøres, de skulle sikre et lykkeligt liv og garantere at man kommer tilbage til Prag.

Det var varmt, så heldigvis var der da en iskiosk på "Det gule Marked".

WIEN

Fra Prag kørte vi til Sollenau syd for Wien for at besøge vores østrigske venner, som netop havde fået bygget et nyt hus der.

Om aftenen gik vi på Heurigen, som er en slags restaurant i vinbondens egen gård.

Dagen efter tog vi ind til Wien og var først i Prater, en slags Tivoli eller Bakken. Vi ville en tur i Riesenrat, det store pariserhjul hvor hver gondol nærmest er en lille togvogn.

Her er vi tæt på toppen. I vogn 6 kan der dækkes op til middagsselskab.

Udsigt ind over byen med Wiens vartegn, St. Stephans Dom med det karakteristiske tag.

Vi kigger på "Stock im Eisen". Oprindeligt et træ der stod ved vejen ud af Wien og hvor alle naverne fra Wien slog et søm i inden de forlod byen. Det skulle sikre dem at de kom sikkert hjem igen.

Privat camping ved det helt nye hus i Sollenau.

PTUJ

Så gik det igen sydpå, over Graz og ind i Slovenien ved Maribor, og til Ptuj

Bølgebadet i Termal-badelandet. Der er dejligt varmt vand i alle bassiner.

Jeg cyklede en dejlig tur mens pigerne badede, og i en lille by så jeg storkene her. Senere på dagen blev jeg ringet op og fik at vide jeg var blevet morfar til en dejlig dreng - så den med storken er måske ikke helt forkert.

Pigernes cykler skulle også lige luftes, så vi cyklede en tur ind til den gamle del af Ptuj by. En hyggelig, men også meget stille by.

KRKA

Videre til Kroatien, hvor vi fandt en lille plads ved Skradin. Vi ville en tur i nationalparken og det var også dejligt vejr den dag vi kom. Om natten fik vi både torden og regn og det var ikke stoppet da vi stod op. Vi overvejede om vi bare skulle pakke og køre videre, men heldigvis besluttede vi at give en chance for i løbet af formiddagen klarede det fint op og det blev en god dag.

Stemningsbillede fra "hovedgaden" i Skradin

Der bades i floden - dejlig badestrand.

Fra Skradin bliver man sejlet ind til de store vandfald i parken.

Lige neden for de store vandfald kan der også bades -

- og det skulle selvfølgelig prøves. Det er en god ide med badesko, men gæt hvem der havde glemt det :-)

Man går op langs den ene side af  faldene, over en bro og ned på den anden side. En meget flot og betagende tur som varmt kan anbefales.

STON

Efter et par dage i Skradin kørte vi videre mod Prapratno ved Ston. Ston ligger i Dubrovnik-regionen og man skal gennem et lille stykke af Bosnien for at komme dertil. I Bosnien benyttede vi lejligheden til at handle lidt i byen Neum, og det kan godt betale sig :-)

Et af vores første kig til Adriaterhavet

De sidste  kilometer fra Ploce til Ston er der ikke motorvej, til gengæld er det en rigtig flot tur langs vandet og gennem små havnebyer som denne.

Vel ankommet og opstillet på camping Prapratno. Pladsen er ikke opdelt i parceller, men der er god plads og vi synes det er ret hyggeligt at det ikke er så strømlinet.

Stranden her er en af de få sandstrande i Kroatien, men går man lidt hen ad kysten er der også muligheder for at bade fra klippekyst. Der blev snorklet og set mange fisk, solbadet, svømmet og leget "for alle pengene".

Den lille by Ston er omgivet af denne ringmur, og så er der også fortsættelsen over bjerget til Mali Ston på den modsatte side af halvøen. Muren skulle være den næstlængste i Verden efter den kinesiske.

Vandring på muren

Udsigt ud over Ston og salinerne hvor der indvendes salt.

Natasja syntes palmen lignede en stor ananas :-)

En af dagene kørte vi de godt 50 km. til Dubrovnik. Byen blev totalt ødelagt under borgerkrigen, men er meget flot genopbygget, og er bestemt værd at besøge selvom der godt nok er mange turister.

Mange af byens gader ser sådan ud - smalle med trapper

Den flotte hovedgade med blankslidte "brosten", og heldigvis uden at den er fyldt med fortovscafeer og udstillinger - de ligger i sidegaderne.

Et kig udenfor muren.

På vej tilbage mod Ston fandt vi denne lille dejlige vig hvorfra der kunne bades.

Ovenfor campingpladsen ligger der en lille restaurant med denne udsigt over "vores" campingplads.

Vi fik god mad på terrassen.

DUGA RESA

Efter nogle gode dage på Prapratno var det igen tiden at vende næsen nordpå. Første stop blev i Duga Resa ved Karlovac. Jeg besøgte pladsen for 9 år siden og fandt den udmærket. Pladsen er vokset betydeligt siden, men stadig meget velordnet og med fine faciliteter.

Vi cyklede en tur langs floden ind til Duga Resa og shoppede lidt.

Ikke alt i Kroatien er sat 100 % istandsat

Åkander på floden

Der bades i det kolde vand brrrr

En sjov autocamper, bygget på en gammel brandbil. Der var næsten kun hollændere på pladsen, så vi tænkte at den måske var hollandsk ejet, men det er den ikke, det er lokal familie der ejer pladsen.

Flotte forhold. Pladsen er delt i parceller af passende størrelse.

BOHINJ

Fra Duga Resa kørte vi hovedvej til Novo Mesto i Slovenien og derfra motorvej det meste af vejen til Bohinj, som ligger inde i Triglav nationalpark. Camping Zlatorog ligger lige ned til søen og i gåafstand til svævebanen der fører op til bjerget Vogel, hvor der om sommeren er gode muligheder for at vandre.

Vi nøjedes dog med at gå en tur til Ribcev Laz, hvor man bl.a. kan få lov til at øve bjergklatring. Der er også indkøbsmuligheder. På turen tilbage til campingpladsen sejlede vi med en turbåd.

Natasja og jeg havde ikke fået sejlet nok, så vi lejede en kano og fik en fin tur på søen. Vandet er klart og der kan bades.

I restauranten på pladsen bliver der serveret STORE portioner.

Pladsen er ikke helt jævn og man finder bare en plads. Vi måtte lige have det ene hjul op på en kile, men så holdt vi også fint med udsigt over søen.

Nogle pladser lå helt ned til vandet. De var et par euro dyrere pr. person, og vi syntes vi lå fint.

En af søens turbåde. De larmede næsten ikke og jeg tror de sejlede på strøm.

NABBURG

Vi havde besluttet at køre nordpå indtil ca. kl. 17 og så lade Archies POI-er finde en plads. Vi var nået op mellem Regensburg og Hof, og "Archie" viste os hen til pladsen ved Nabburg. Et skilt fortalte at campingchefen boede på 1. sal i huset, så jeg ringede på klokken og "campingmutter" kom ud til mig med håndtasken. Hun gik så foran og anviste os en fin plads lige overfor toiletterne. Efter at have vist os fint på plads hev hun kontrakten frem fra kontoret=håndtasken, den blev skrevet og vi betalte ca. 18,50 euro for det hele. Hun fortalte også at badelandet ved siden af kostede 2 euro pr. næse når det var efter kl. 17, så det skulle da lige afprøves.

Badelandet er nærmest en hel park. Vi spiste i den tilstødende restaurant og det kan også anbefales. En anden gang kunne vi godt finde på at blive på pladsen nogle flere dage.

WOLFSBURG

Byen er mest kendt for bilfabrikken og mange kommer da også for at se Autostadt, VW-fabrikken og Automuseum, jeg har besøgt de tre steder og finder stadig det "gamle" Automuseum på Dieselstrasse mest interessant, men byen har også meget andet at byde på.

Campingpladsen ligger lige ned til Allersee hvor der, udover at bade, er en masse aktiviteter. Der er en sti på 3 km. rundt om søen som bliver flittigt brugt til fx løb, cykling, rulleskøjteløb, hundeluftning mm. På søen sejles der både for sejl og åre. Der er mulighed for at gå på rebbane i træerne, og på billedet ses en model af Solen og den planet(Merkur) der er nærmest solen, rundt på stien er så modeller af de andre planeter i samme målestoksforhold.

På hovedgaden Porschestrasse er der forskelligt "legetøj" som dette rør hvor man kan tale med en person der står i den anden ende.

Dragebåd på søen

Ved Allersee er der mange vilde kaniner - også på campingpladsen.

Vi kørte de ca. 20 km. til Gifhorn for at se det imponerende møllemuseum. En privat mand og hans familie har samlet mange forskellige møller fra nærmest hele verden. Her er det den originale Sansousi-mølle fra Potsdam. Efter Tysklands genforening er der godt nok opført en mølle på den oprindelige plads i Potsdam, men det er en kopi.

Møller fra bl.a. Grækenland

På campingpladsen er det også muligt at bo i en tønde. Om det er vin eller øl ved jeg ikke.

MEDELBY

Næsten hjemme havde vi et par dage på Camping Mitte, en plads vi altid er glade for at besøge.

Pladsens børn bager (eller brænder :-)) snobrød

Det var stadig meget varmt, og det var dejligt at besøge badesøerne ved Ladelund.