onsdag den 4. oktober 2017

2017, Sommerferie, D, CH, A, CZ

Årets sommerferie kom til at ligge i slutningen af august og ca. 14 dage ind i september. Dels fordi Lise-Lotte kunne få ferie der, dels fordi vi gerne ville opleve "Radtag am Stilfserjoch" - en dag hvor de tre veje mod Stelviopasset er spæret for motoriseret trafik - altså en cykeloplevelse. Og så er årstiden rigtig god at holde ferie på når man kører sydpå, dels er trafikken mindre, dels er der mere plads og ro på campingpladserne og dels kan man anvende sit cc-acsi-kort på flere campingpladser og få den rabat det medfører - ca. halv pris.

Campingpladser benyttet:

https://www.wertacher-hof.de/ : En udmærket plads med mange fastliggere, men også plads til os nomader.

http://campingstamaria.ch/ : En rigtig dejlig naturplads i skovkanten. Fine sanitære forhold. Bålplads og bænk på næsten hver eneste plads. Lidt stejl og smal opkørsel fra byen. Med i cc-acsi-ordningen

http://www.donauparkcamping-krems.at/ : Dejlig plads, tæt på by og flod. Med i cc-acsi-ordningen.

http://www.autocamp-trojska.cz/index_en.htm : Bare vores plads i Prag. Tæt på sporvogn, flod, Zoo

http://www.camping-allersee.de/ : Pladsen i Wolfsburg, lige ned til søen og rekreativt område. Tæt på byen.

http://www.camping-mitte.de/dk/ : Altid dejligt at komme "hjem" til. Med i cc-acsi-ordningen

WERTACH

Efter en enkelt overnatning på rasteplads i Tyskland, nåede vi frem til Wertach i Bayern tæt på grænsen til Østrig. Her fandt vi ind på campingpladsen Wertacher Hof. Fra pladsen er der gode stier ned til og rundt om søen. Man kan også cykle ind til byen, og vi tog så en længere cykeltur op forbi skiliftene og til en lille by der hedder Rettenberg. Her fik vi en fin frokost og cyklede så samme vej retur. En lille forsmag på hvad der ventede på Umbraille og Stelvio.

SANTA MARIA

Fra Wertach kørte vi via Fernpass - Landeck - Reschenpass til den lille by Santa Maria i Schweiz. Vi - nok mest jeg - ville gerne forsøge at angribe Stelvio fra Schweiz-siden, og pladsen her ligger lige ved opkørslen til Umbraillepasset som skal forceres først på vejen mod Stelvio. Vejret var rigtigt godt da vi ankom onsdag, men desværre lovede de regn/sne i passet fra fredag og de næste mange dage frem.

Onsdag aften kørte vi en tur i bil op til passet, og jeg beluttede at gøre et forsøg på opstigning torsdag.

En lille gåtur ned i byen blev det også til - rigtigt flot og hyggeligt.

Her er jeg så nået til Umbraille, som samtidig er grænsen til Italien - jeg så dog ingen toldere eller pasbetjente.

Goldt landskab. 3 dage senere blev det dækket af sne - vildt.

Men jeg skulle jo videre de sidste 250 højdemeter til Stelvio, som er en af  Europas højeste pasveje(2760 m.o.h.) - vist nok nr. 2. Turen op var varm, men jeg kom godt nok til at fryse på vej ned trods ekstra tøj og vindjakke - det er koldt at køre stærkt uden at lave andet end at bremse :-)

Vel nede igen kan jeg sidde og suge lidt varme til mig i solen. Det var godt jeg tog turen torsdag, for lørdag var der så meget sne i passet at cyklisterne blev stoppet halvvejs oppe.

Pladsen er fint delt op i terrasser og som det ses er der bålsted og bænk på næsten alle pladser.

Vi nåede også en lille tur ind i Italien og nød solen og en is på en cafe. Om aftenen kom så den lovede regn, og vi besluttede at sige farvel til Santa Maria for denne gang, men vi kommer meget gerne igen. Vi pakkede altså sammen fredag morgen og på en dag hvor det stod ned i tove hele dagen, kørte vi via Innsbruck og  Saltzburg til Krems an der Donau.

KREMS AN DER DONAU

Vi havde en aftale om at mødes med vores østrigske venner på Donaupark Camping/Krems og havde derfor reserveret plads fra mandag. Vi regnede ikke med at det var noget problem at komme nogle dage i forvejen, men da vi ankom lidt sent fredag var alt optaget. Vi fik dog alligevel lov til at holde i et hjørne af det område der var reserveret til telte og det var helt fint.

Vejret var lunt nok, men der drev stadig byger ind over. Vi fik cyklet nogle dejlige ture i området. En vandretur tur op gennem nogle vinmarker blev det også til. Krems ligger i området Wachau som er kendt for vinproduktion.

Tårnet Donau-Warte hvorfra der er en flot udsigt over hele dalen.

Udsigten fra tårnet - desværre lidt diset, men masser af vinmarker.

Regnbue over campingpladsen.

På en af turene cyklede vi langs Donau til Spitz, tog Færgen over på den anden side og så tilbage.

Vi kom gennem flere mindre og flotte byer.

Det er blevet mandag og vi har fået vores reserverede plads. Vores venner er ankommet i deres autocamper, som Toni selv har bygget.

På pladsen ankom et tysk par i denne sjove lille autocamper - den var meget fin.

Vi var på rundvisning hos Winzer Krems, Sandgrube 13.

Der blev fortalt om druerne og smagt på de forskellige vine.

Tankene var klar til at tage mod årets høst, som skulle starte 2 dage efter vores besøg. Efter rundvisningen hvor vi også så en flot 3D-film om årets gang i vinmarkerne, var der selvfølgelig mulighed for at købe vin med hjem.

Vi kørte en tur til Melk og besøgte det meget store og fantastisk flotte kloster

Et "lille" tehus i parken

Klostergården

Udsigt i flot ramme

Dette hus i Spitz døbte jeg straks: Strygejernet.

PRAG

Fra Krems kørte vi til Prag. På nær et lille stykke motorvej lige inden Prag kørte vi ad landevej. Der var ikke ret meget trafik så det var helt dejligt at køre og nyde landskaberne langs landevejene. Det sidste stykke frem mod "vores" campingplads blev vi ledt ind gennem byen lige bag Museet på Vaclavpladsen og langs hovedbanegården. Der var selvfølgelig lidt kø ved de første lyskryds, men ellers gik det fint.

Mon det er cykelsmeden Theodor Felgen fra Bjergkøbing der har været på spil her :-)

Hængelåse i massevis - det er åbenbart ikke gået af mode. Her ved Karlsbroen.

Campingpladsen ligger tæt på dette kajakcenter, hvor det er spændende at se hvordan roerne mestrer teknikken.

Der er gode stier langs Moldau og vi havde en dejlig cykeltur ud til en mindre by. Mange andre brugte også weekend-en på at cykle/gå/rulleskøjte på stierne - rigtigt hyggeligt. Et sted kom vi så til at opleve speedbådsrace. Vi så et heat og så fortsatte vi.

I en lille by fandt vi en cafe hvor vi kunne få lidt at spise, og mens vi sad der kom dette "optog" af gamle køretøjer forbi.

WOLFSBURG

Fra Prag kørte vi til Wolfsburg. Vi har snart været her nogle gange, men vi kan godt lide at komme dertil. Pladsen ligger lige ned til Allersee med et stort rekreativt område.

Byen er selvfølgelig mest kendt for VW-fabrikken og Autostadt, men rummer også gode indkøbsmuligheder både i selve byen og i det store outletcenter.

Jeg kan jo godt lide at kigge ind i "det gamle" automuseum i Dieselstrasse, så kan Lise-Lotte få lov at shoppe lidt for sig selv imens :-)

Ja-men er det ikke?? -

- jo det er da den bil jeg har set Tom og de andre drøne rundt med på Le Mans :-)